پایگاه گفت و گو

گفت و گو با کارشناسان حوزه های سیاسی و اقتصادی
مشخصات بلاگ

در این پایگاه خبری گفت و گوهایی که به صورت محوری با احزاب و کارشناسان انجام داده ام منتشر می شود
توضیح این که، این پایگاه در سال جدید فعالیت خود را آغاز کرده و گفت و گوهای انجام شده از ابتدای سال جدید انجام شده است
#امیر_خانزاده خبرنگار سابق گروه سیاسی و حال حاضر اقتصادی #ایرنا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
کلمات کلیدی

ایتالیا.ترامپ.برجام.اروپا

آب.سیستان و بلوچستان.سفره آب زیرزمینی.

دانشگاه.صنعت.دانشگاهیان خارج از کشور.

فرش دستباف.ایران. تحریم.

بخش خصوصی.اقتصاد مقاومتی.توسعه پایدار.

پولشویی.کارشناسان اقتصادی.شفافیت اقتصادی.

وزارت صنعت.دولت.کنترل قیمت ها

صنعت نساجی.شرکت های بین المللی.فناوری.

استادان دانشگاه های بین المللی.دریانوردی. فناوری.

وزارت صنعت.رضا رحمانی.خودرو.

وزارت صنعت. تحریم ها.

وزاترت صنعت. سازمان حمایت.بازار.

دانشگاه. دانشگاه تبریز.

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه شهید چمر ان اهواز.دفاع مقدس

دانشگاه.ایران.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.دانشگاه فردوسی مشهد.

دانشگاه.لهستان.همکاری های بین المللی.

دانشگاه.دانشگاه صنعتی امیرکبیر.تسهیلات.وزارت علوم.ارز.

محقق ایرانی.

سازمان های تحقیقاتی.ایتالیا

استاد دانشگاه استانبول.دانشگاه ها.ایران.

دانشگاه. دانشگاه خوارزمی.دانشگاه مدرن.

ایرانشناس آلمانی.ایران.فرهنگی. سیاسی.

ایران.ژاپن.سرمایه گذاری.جایکا.

دانشگاه. دانشگاه علم و صنعت. نسل چهارمی.

دانشگاه.زلزله.امیر کبیر.ژاپن.

دانشگاه.علم و صنعت.دانشجو.تحلیل سیاسی.

دانشگاه.حقوق استادان.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.صنعتی امیر کبیر.دانشجویان بازداشتی.

نویسندگان
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه قاره گفت: ایران می تواند از جاده ابریشم به لحاظ یک ظرفیت دراختیار، به عنوان فرصتی برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده کند.

نوذر شفیعی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص اهمیت جاده ابریشم و راهکارهای بهره مندی ایران از مزیت های این مسیر اظهار داشت: این که چین، مبتکر و سرمایه گذار جاده ابریشم است، این مساله به طور بالقوه و حتی بالفعل به عنوان یک عامل قدرت در سیاست خارجی این کشور عمل می کند و در حقیقت جاده ابریشم منسوب به چین خواهد بود و حتی ممکن است بتواند محدودیت هایی را برای برخی کشورها جهت استفاده از این جاده فراهم کند.
وی افزود: به خاطر این است که هند از کشیده شدن این جاده نگران است به این دلیل که به موقعیت استراتژیک این کشور لطمه خواهد زد و این موقعیت را از حیث انتفاع ساقط می کند و آزادی عمل را در اختیار چین می گذارد که به هند اجازه استفاد از این جاده را بدهد یا نه.
شفیعی گفت: آنچه برای کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم اهمیت دارد این است که به چه میزان می توانند ازظرفیت این جاده استفاده کنند؛ هر کشوری به هر میزانی که بتواند از این جاده استفاده کند به همان میزان برایش سودآور خواهد بود.
وی افزود: اما مساله این است که کشورها در رقابت با هم قرار دارند و اگر ما ظرفیت صادراتمان را آنقدر افزایش ندهیم که در هر دو طرف شرق و غرب جاده ابریشم نهایت بهره برداری را داشته باشیم و اگر این جاده فقط پهنه ای برای ورود کالاهای خارجی باشد در این صورت ما نه تنها نفعی نخواهیم برد بلکه ضرر هم خواهیم کرد.
این کارشناس مسائل شبه قاره اظهار داشت: نقطه اصلی کار در این است که از این جاده به لحاظ ظرفیتی که در خدمت ما قرار گرفته به عنوان یک فرصت برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده کنیم.
شفیعی همچنین درباره اهمیت جاده ابریشم از نظر سیاسی و اقتصادی و این که چگونه می توان از مزیت های جاده ابریشم با توجه به رویکرد ایران برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده بهینه کرد، گفت: به لحاظ بحث سیاسی و امنیتی، این جاده از این نظر برای مهم است که امنیت را توزیع می کند یعنی از طریق تحریم نمی توانند محدودیت هایی برای صادرات خیلی از کالاها وضع کنند.
وی افزود: ممکن است کشورهای مقصد از خرید کالاها پرهیز کنند و اگر در این جاده محدودیتی ایجاد شود برای کشورهای واقع در مسیر هم این محدودیت ها ایجاد خواهد شد اما در حوزه اقتصادی، این جاده می تواند یک سری فرصت های سرمایه گذاری را فراهم کند و کشورهای دیگر می توانند از ظرفیت و موقعیت ایران به عنوان بارانداز کالا و سرمایه گذاری یا به اصطلاح 'سرمایه گذاری در میانه راه' استفاده کنند.
این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: ایران برای ارتقای تولید داخل و کیفیت بخشی به آن علاوه بر تلاش هایی که صورت می دهد از طریق و ارتباط با شرکت هایی که از کیفیت فناوری بالاتری برخوردار است می تواند استفاده کند و جاده ابریشم می تواند در ترغیب سرمایه گذاران دیگر و همکاری با ایران در عرصه تولید مشترک موثر واقع شود.
وی افزود: همانگونه که شاهد بودیم از دید شرکت های فرانسوی، ایران می تواند به یک هاب منطقه ای تبدیل و از این طریق خودروهای فرانسوی به بازارهای منطقه هم صادر شود؛ جاده ابریشم می تواند این رغبت و نگاه را در شرکت های مختلف فعال در حوزه های گوناگون هم ارتقا دهد.
شفیعی در عین حال در این باره که جاده ابریشم تا چه میزان می تواند در دور زدن تحریم های احتمالی آینده اثرگذار باشد گفت: تحریم های موجود علیه ما در زمان حاضر، عمدتا در حوزه انرژی است و کشورهای مقصد با اعمال این تحریم ها براساس سیکل تحریم ها از محصولات ما خودداری خواهند کرد اما وقتی که ممنوعیت به وجود آید محصول از هر طریقی برای صادرات دچار مشکل خواهد شد.
وی اضافه کرد: این جاده بیشتر اهمیت ترانزیتی دارد و این از فرصت های ترانزیتی و سرمایه گذاری در حاشیه جاده ابریشم به قصد صادرات فراهم می شود و برای ارتقای تولیدات داخلی به جهت صادرات اهمیت دارد.
شفیعی گفت: در صورت اعمال تحریم ها، کشورهای مقصد کالاهای ما هم عمدتا با تحریم ها همراه هستند و از خرید نفت و محصولات تحریمی ما خودداری می کنند و یا به دلیل محدودیت های بانکی، توانایی انتقال پول به ایران را ندارند، مگر این که ایران برای لغو تحریم های بین المللی تلاش و در تحریم های دو جانبه از طریق تنوع بخشی به نرخ مبادلات و با استفاده از پول های ملی هر کشوری موانع موجود را برطرف کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۴

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.