شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۴۳ ب.ظ
صنعتی ها 30 واحد تخصصی دانشگاه خواجه نصیر را تدریس می کنند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه
نصیرالدین طوسی گفت: 10درس سه واحدی تخصصی در این دانشگاه با همکاری
کارشناسان صنعت در سال تحصیلی جدید تدریس می شود.
علی اشرفی زاده در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایرنا از
همکاری دانشگاه خواجه نصیر و مپنا (مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران) در
زمینه آموزش مهندسی خبر داد و افزود: این دروس در نیم سال اول و دوم امسال
بر اساس رایزنی با صنعت انتخاب شده و به طور مشترک ارایه می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب، طراحی برنامه ارایه دروس با همکاری کارشناسان، با استادان دانشگاه بوده و کارشناسان صنعت در گردآوری و ارایه اطلاعات فنی مناسب مشارکت خواهند داشت.
اشرفی زاده بازدید برنامه ریزی شده دانشجویان از مراکز صنعتی را بخشی از همکاری بین دانشگاه و شرکت مپنا ذکر کرد.
**بسته های مهارت افزایی و کارآفرینی در خواجه نصیر
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از ارایه بسته های مهارت افزایی و کارآفرینی در این دانشگاه خبر داد و گفت: امسال بیشترین تمرکز روی موضوع مهارت افزایی دانشجویان و کمک به آنها برای ارتقای مهارت های اشتغال پذیری بویژه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
وی افزود: در مقطع دکتری هم با توجه به ماموریت بین المللی دانشگاه خواجه نصیر، تمرکز روی کارهای تحقیقاتی و ارتقای کیفیت پروژه های این مقطع خواهد بود.
به گفته اشرفی زاده، در این ارتباط از ظرفیت های دروس دانشگاه ها استفاده و درس های جدیدی که بیشتر جنبه مهارت افزایی را تقویت کنند ارایه می شود.
در این ارتباط از نیم سال دوم سال تحصیلی گذشته درس کارآفرینی به صورت درس اختیاری در برخی دانشکده های دانشگاه خواجه نصیر ارایه شده است.
وی دیگر برنامه دانشگاه خواجه نصیر در ارتقای مهارت افزایی را برگزاری دوره های کوتاه مدت و آموزش های تخصصی در این زمینه با کمک صنعت، شرکت های مختلف و دانشگاه های دیگر به صورت مشترک عنوان کرد.
**رصد دانش آموختگان دانشگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از برنامه رصد دانش آموختگان این دانشگاه خبر داد که از سال جاری اجرا می شود.
به گفته اشرفی زاده، این اقدام با هدف شناسایی نقاط ضعف در برنامه های آموزشی و شناسایی بهتر بازار کار و فضای فعالیت دانش آموختگان و برای استفاده در برنامه ریزی های آتی انجام خواهد شد.
**گام های رو به جلو خواجه
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دانشگاه نسل سوم، سمت و سوی کلی دانشگاه، ورود به حوزه استارت آپ ها، تجارت و کسب و کارهای نوپا است و دانشگاه به طور مستقیم بخشی از منابع و امکانات خود را برای این کار صرف می کند.
اشرفی زاده با اشاره به راه اندازی مراکز کارآفرینی، رشد و نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر، هدف از این اقدام ها را توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپی مرتبط با دانشگاه عنوان کرد.
وی گفت: ساختمانی به این منظور در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته بود که قرار است ساختمان جدیدی نیز برای توسعه فعالیت های این شرکت ها اختصاص یابد.
**دانشگاه ها اشکالات موجود جذب نخبگان را برطرف کنند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین درباره اشکالات وارده به دانشگاه ها در به کار نگرفتن استادان باسواد علمی بالا و نخبه گفت: این مساله عمومیت ندارد و اگر دانشگاهی در زمینه به کارگیری نخبگان مشکلاتی دارد باید آن را برطرف کند. اما آنچه در جهان به تازگی به آن توجه شده این است که استادان دانشگاه ها بیش از نقش آموزشی خود به پژوهش در زمینه ای که در آن تخصصص دارند بها می دهند.
وی افزود: این که یک متخصص و محقق توانمند، آموزشگر خوبی هم باشد بدیهی نیست و در جهان امروز روی این مساله تاکید شده که استادان دانشگاه ها باید بیشتر به علوم یاددهی و یادگیری توجه و اشراف داشته باشند و این مساله فقط مربوط به کشور و دانشگاه های ما نیست.
اشرفی زاده گفت: در این مورد خاص، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به تازگی مرکز اعتلای فرآیندهای یاددهی و یادگیری را با هدف جلب توجه و ارایه آموزش های لازم به استادان بنا نهاده است.
**ورودی های جدید دانشگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر همچنین تعداد ورودی های جدید دانشگاه را در مقطع کارشناسی 700 نفر، در مقطع ارشد به تفکیک روزانه و شبانه 800 و 550 نفر و دکتری 150 نفر اعلام کرد. حدود 860 نفر دیگر نیز در دوره های مجازی و الکترونیکی به دانشگاه معرفی شده اند.
در اوایل شهریور ماه سال جاری، جشن دانش آموختگی دانشگاه با حضور حدود 700 نفر از دانش آموختگان دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و خانواده های آنان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مخابرات است که در سال 1307در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تاسیس و در سال 1318 اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.
دانشگاه با ساختار فعلی، در سال 1359 و به دنبال تصویب ستاد انقلاب فرهنگی در ادغام 9 مرکز آموزش عالی با عنوان مجتمع فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال 1362 نام آن به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر یافت.
تغییر نهایی نام دانشگاه به عنوان فعلی، به سال 1367 برمیگردد که در آن سال، دانشگاه به نام دانشمند ایرانی، حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، مزین شد.
هماکنون این دانشگاه با 11 دانشکده شامل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع، مهندسی نقشهبرداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی و علم مواد، ریاضی، فیزیک، شیمی، به فعالیتهای آموزشی خود ادامه می دهد.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در زمان حاضر، پنج قطب علمی، 75 آزمایشگاه پژوهشی، 6 گروه و مرکز پژوهشی و 5 پژوهشکده دارد که در زمینههای تخصصی دانشگاه فعالیت میکنند.

وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب، طراحی برنامه ارایه دروس با همکاری کارشناسان، با استادان دانشگاه بوده و کارشناسان صنعت در گردآوری و ارایه اطلاعات فنی مناسب مشارکت خواهند داشت.
اشرفی زاده بازدید برنامه ریزی شده دانشجویان از مراکز صنعتی را بخشی از همکاری بین دانشگاه و شرکت مپنا ذکر کرد.
**بسته های مهارت افزایی و کارآفرینی در خواجه نصیر
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از ارایه بسته های مهارت افزایی و کارآفرینی در این دانشگاه خبر داد و گفت: امسال بیشترین تمرکز روی موضوع مهارت افزایی دانشجویان و کمک به آنها برای ارتقای مهارت های اشتغال پذیری بویژه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
وی افزود: در مقطع دکتری هم با توجه به ماموریت بین المللی دانشگاه خواجه نصیر، تمرکز روی کارهای تحقیقاتی و ارتقای کیفیت پروژه های این مقطع خواهد بود.
به گفته اشرفی زاده، در این ارتباط از ظرفیت های دروس دانشگاه ها استفاده و درس های جدیدی که بیشتر جنبه مهارت افزایی را تقویت کنند ارایه می شود.
در این ارتباط از نیم سال دوم سال تحصیلی گذشته درس کارآفرینی به صورت درس اختیاری در برخی دانشکده های دانشگاه خواجه نصیر ارایه شده است.
وی دیگر برنامه دانشگاه خواجه نصیر در ارتقای مهارت افزایی را برگزاری دوره های کوتاه مدت و آموزش های تخصصی در این زمینه با کمک صنعت، شرکت های مختلف و دانشگاه های دیگر به صورت مشترک عنوان کرد.
**رصد دانش آموختگان دانشگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از برنامه رصد دانش آموختگان این دانشگاه خبر داد که از سال جاری اجرا می شود.
به گفته اشرفی زاده، این اقدام با هدف شناسایی نقاط ضعف در برنامه های آموزشی و شناسایی بهتر بازار کار و فضای فعالیت دانش آموختگان و برای استفاده در برنامه ریزی های آتی انجام خواهد شد.
**گام های رو به جلو خواجه
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دانشگاه نسل سوم، سمت و سوی کلی دانشگاه، ورود به حوزه استارت آپ ها، تجارت و کسب و کارهای نوپا است و دانشگاه به طور مستقیم بخشی از منابع و امکانات خود را برای این کار صرف می کند.
اشرفی زاده با اشاره به راه اندازی مراکز کارآفرینی، رشد و نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر، هدف از این اقدام ها را توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپی مرتبط با دانشگاه عنوان کرد.
وی گفت: ساختمانی به این منظور در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته بود که قرار است ساختمان جدیدی نیز برای توسعه فعالیت های این شرکت ها اختصاص یابد.
**دانشگاه ها اشکالات موجود جذب نخبگان را برطرف کنند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین درباره اشکالات وارده به دانشگاه ها در به کار نگرفتن استادان باسواد علمی بالا و نخبه گفت: این مساله عمومیت ندارد و اگر دانشگاهی در زمینه به کارگیری نخبگان مشکلاتی دارد باید آن را برطرف کند. اما آنچه در جهان به تازگی به آن توجه شده این است که استادان دانشگاه ها بیش از نقش آموزشی خود به پژوهش در زمینه ای که در آن تخصصص دارند بها می دهند.
وی افزود: این که یک متخصص و محقق توانمند، آموزشگر خوبی هم باشد بدیهی نیست و در جهان امروز روی این مساله تاکید شده که استادان دانشگاه ها باید بیشتر به علوم یاددهی و یادگیری توجه و اشراف داشته باشند و این مساله فقط مربوط به کشور و دانشگاه های ما نیست.
اشرفی زاده گفت: در این مورد خاص، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به تازگی مرکز اعتلای فرآیندهای یاددهی و یادگیری را با هدف جلب توجه و ارایه آموزش های لازم به استادان بنا نهاده است.
**ورودی های جدید دانشگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر همچنین تعداد ورودی های جدید دانشگاه را در مقطع کارشناسی 700 نفر، در مقطع ارشد به تفکیک روزانه و شبانه 800 و 550 نفر و دکتری 150 نفر اعلام کرد. حدود 860 نفر دیگر نیز در دوره های مجازی و الکترونیکی به دانشگاه معرفی شده اند.
در اوایل شهریور ماه سال جاری، جشن دانش آموختگی دانشگاه با حضور حدود 700 نفر از دانش آموختگان دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و خانواده های آنان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مخابرات است که در سال 1307در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تاسیس و در سال 1318 اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.
دانشگاه با ساختار فعلی، در سال 1359 و به دنبال تصویب ستاد انقلاب فرهنگی در ادغام 9 مرکز آموزش عالی با عنوان مجتمع فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال 1362 نام آن به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر یافت.
تغییر نهایی نام دانشگاه به عنوان فعلی، به سال 1367 برمیگردد که در آن سال، دانشگاه به نام دانشمند ایرانی، حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، مزین شد.
هماکنون این دانشگاه با 11 دانشکده شامل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع، مهندسی نقشهبرداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی و علم مواد، ریاضی، فیزیک، شیمی، به فعالیتهای آموزشی خود ادامه می دهد.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در زمان حاضر، پنج قطب علمی، 75 آزمایشگاه پژوهشی، 6 گروه و مرکز پژوهشی و 5 پژوهشکده دارد که در زمینههای تخصصی دانشگاه فعالیت میکنند.
۹۷/۰۶/۳۱