پایگاه گفت و گو

گفت و گو با کارشناسان حوزه های سیاسی و اقتصادی
مشخصات بلاگ

در این پایگاه خبری گفت و گوهایی که به صورت محوری با احزاب و کارشناسان انجام داده ام منتشر می شود
توضیح این که، این پایگاه در سال جدید فعالیت خود را آغاز کرده و گفت و گوهای انجام شده از ابتدای سال جدید انجام شده است
#امیر_خانزاده خبرنگار سابق گروه سیاسی و حال حاضر اقتصادی #ایرنا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
کلمات کلیدی

ایتالیا.ترامپ.برجام.اروپا

آب.سیستان و بلوچستان.سفره آب زیرزمینی.

دانشگاه.صنعت.دانشگاهیان خارج از کشور.

فرش دستباف.ایران. تحریم.

بخش خصوصی.اقتصاد مقاومتی.توسعه پایدار.

پولشویی.کارشناسان اقتصادی.شفافیت اقتصادی.

وزارت صنعت.دولت.کنترل قیمت ها

صنعت نساجی.شرکت های بین المللی.فناوری.

استادان دانشگاه های بین المللی.دریانوردی. فناوری.

وزارت صنعت.رضا رحمانی.خودرو.

وزارت صنعت. تحریم ها.

وزاترت صنعت. سازمان حمایت.بازار.

دانشگاه. دانشگاه تبریز.

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه شهید چمر ان اهواز.دفاع مقدس

دانشگاه.ایران.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.دانشگاه فردوسی مشهد.

دانشگاه.لهستان.همکاری های بین المللی.

دانشگاه.دانشگاه صنعتی امیرکبیر.تسهیلات.وزارت علوم.ارز.

محقق ایرانی.

سازمان های تحقیقاتی.ایتالیا

استاد دانشگاه استانبول.دانشگاه ها.ایران.

دانشگاه. دانشگاه خوارزمی.دانشگاه مدرن.

ایرانشناس آلمانی.ایران.فرهنگی. سیاسی.

ایران.ژاپن.سرمایه گذاری.جایکا.

دانشگاه. دانشگاه علم و صنعت. نسل چهارمی.

دانشگاه.زلزله.امیر کبیر.ژاپن.

دانشگاه.علم و صنعت.دانشجو.تحلیل سیاسی.

دانشگاه.حقوق استادان.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.صنعتی امیر کبیر.دانشجویان بازداشتی.

نویسندگان

«محمود جام ساز» تحلیلگر مسایل اقتصاد سیاسی تاکید کرد، آمریکا با حضور نظامی در منطقه و ایجاد تنش، تحمیل هژمونی، چپاول ثروت های منطقه و کاستن از بدهی های هزاران میلیاردی خود را دنبال می کند.

محمود جام ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تحولات اخیر در منطقه بویژه سفر بن سلمان به آمریکا و اروپا برای امضای قراردادهای اقتصادی - نظامی گفت: تقابل تهران و ریاض در چهار دهه گذشته همچنان ادامه دارد؛ به طور مسلم، حضور کشورمان در منطقه، عربستان سعودی را به تکاپو انداخته تا سدی در برابر ایران ایجاد کند.
وی در این ارتباط به پیشینه تقابل ایران با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این تقابل که آثار آن در سطح منطقه و بین المللی آشکار است، عربستان سعودی را واداشته تا از ضرب المثل «دشمن دشمن من، دوست من است» بهره گرفته و مواضع خود را در برابر تل آویو به سود منافع خود و به ضرر ایران تلطیف کند.
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: دوستی دیرینه آمریکا و رژیم صهیونیستی عربستان را واداشته تا مثلث سیاسی ریاض، تل آویو و واشنگتن را علیه ایران و منافع این کشور در منطقه و در سطح جهانی تشکیل دهند.
وی افزود: در این رابطه، سفرهای ترامپ به عربستان سعودی و سفر محمدبن سلمان به آمریکا و همچنین دیدار بنیامین نتانیاهو از آمریکا که با محورگفت وگوهای ایران انجام گرفت، به قراردادهای چند میلیارد دلاری خرید اسلحه توسط عربستان از آمریکا منجر شد و واشنگتن منافع بسیار زیادی کسب کرد.
به گفته جام ساز، تحولات رخ داده نشان از این امر بدیهی است که این سه کشور با همکاری یکدیگر قصد هژمونی بر منطقه غرب آسیا و شمال آمریکا را دارند و از همکاری های روسیه و ایران بسیار ناخرسندند؛ به طوری که اکنون یک جنگ نیابتی بین واشنگتن و مسکو در گرفته است.
وی، حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به مواضعی در سوریه به بهانه حملات شیمیایی را نشانه ای از این امر دانست و اضافه کرد: گرچه هنوز کارشناسان تحقیقات شیمیایی، نتایج آزمایش های خود را منتشر نکرده و حتی برخی از آنها به محل بمباران شیمیایی اعزام نشده اند اما آمریکا و 2 کشور اروپایی همراه آن، بدون مجوز سازمان ملل و شورای امنیت، این تجاوز موشکی را انجام دادند و حمله به صدام حسین را تداعی کردند.
جام ساز تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد بشار اسد اکنون که از شر داعش رها شده است به کشورهایی همچون آمریکا بهانه دهد و به مناطق غیرنظامی حمله شیمیایی کند؛ در این مقوله بسیار جای شک و تردید است که این بمباران توسط چه عناصری و با چه هدفی انجام شده است؟
این تحلیلگر اقتصادی افزود: اینکه آمریکا و متحدانش چه سودی از این حمله موشکی نصیبشان می شود جای تردید است؛ وظیفه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی است که آن را در ترازوی سنجش سود و زیان قرار دهند.
جام ساز با بیان اینکه آمریکا با بیشترین بدهی در جهان روبه روست، ادامه داد: واشنگتن برای کاهش این بدهی در صدد فروش اسلحه و هواپیماهای جنگی به کشورهای عربی است که سابقه آن را در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم که میلیارد ها دلار نصیب واشنگتن شد.
وی افزود: در صورت وقوع جنگ در منطقه به طور مسلم قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت و از آنجایی که اکنون بزرگترین رقبای اقتصادی آمریکا، چین و هندوستان هستند و بیشترین تقاضای جهانی نفت را دارند، قیمت تمام شده کالاهای این 2 کشور افزایش می یابد و آنان را در عرصه تجارت بین المللی به چالش میکشد.
به گفته این تحلیلگر، تصمیم اخیر ترامپ در مورد ماندن در سوریه، حمله موشکی، تحریم های ایران و روسیه و جریمه یک میلیارد دلاری یک شرکت چینی به دلیل فروش کالاهای تحریمی به ایران، بخشی از دیپلماسی تهاجمی و تخاصمی آمریکا از موضع ادعایی ابرقدرتی این کشور است که چنین موضعی را بسیاری از کشور ها بر نمی تابند. زیرا جهان تک قطبی در قرن بیست ویکم در چارچوب قواعد و ضوابط بین المللی نمی گنجد.
وی با بیان اینکه تنش و تخاصم در منطقه به این زودی به پایان نخواهد رسید، افزود: احتمال زیاد حمله نظامی از نوع اخیر آنطور که از فهم گفتار مقام های آمریکا برداشت می شود، تکرار نخواهد شد و در حد برخوردها و تعارض های دیپلماتیک، طرفین سعی بر این دارند که با امتیازهای بیشتری، کفه منافع منطقه و هژمونی بر آن را به سود خود سنگینتر کنند.
جام ساز معتقد است منافع، امنیت و آسایش ملت های منطقه درگیر این سیاست های خصمانه شده و هزینه های سنگین دیگری را به آنها تحمیل خواهد کرد که پیامدهای جبران ناپذیر آن زجر، مصیبت، فلاکت و آوارگی ملت های منطقه است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۸
امیر خانزاده

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.