پایگاه گفت و گو

گفت و گو با کارشناسان حوزه های سیاسی و اقتصادی
مشخصات بلاگ

در این پایگاه خبری گفت و گوهایی که به صورت محوری با احزاب و کارشناسان انجام داده ام منتشر می شود
توضیح این که، این پایگاه در سال جدید فعالیت خود را آغاز کرده و گفت و گوهای انجام شده از ابتدای سال جدید انجام شده است
#امیر_خانزاده خبرنگار سابق گروه سیاسی و حال حاضر اقتصادی #ایرنا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
کلمات کلیدی

ایتالیا.ترامپ.برجام.اروپا

آب.سیستان و بلوچستان.سفره آب زیرزمینی.

دانشگاه.صنعت.دانشگاهیان خارج از کشور.

فرش دستباف.ایران. تحریم.

بخش خصوصی.اقتصاد مقاومتی.توسعه پایدار.

پولشویی.کارشناسان اقتصادی.شفافیت اقتصادی.

وزارت صنعت.دولت.کنترل قیمت ها

صنعت نساجی.شرکت های بین المللی.فناوری.

استادان دانشگاه های بین المللی.دریانوردی. فناوری.

وزارت صنعت.رضا رحمانی.خودرو.

وزارت صنعت. تحریم ها.

وزاترت صنعت. سازمان حمایت.بازار.

دانشگاه. دانشگاه تبریز.

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه شهید چمر ان اهواز.دفاع مقدس

دانشگاه.ایران.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.دانشگاه فردوسی مشهد.

دانشگاه.لهستان.همکاری های بین المللی.

دانشگاه.دانشگاه صنعتی امیرکبیر.تسهیلات.وزارت علوم.ارز.

محقق ایرانی.

سازمان های تحقیقاتی.ایتالیا

استاد دانشگاه استانبول.دانشگاه ها.ایران.

دانشگاه. دانشگاه خوارزمی.دانشگاه مدرن.

ایرانشناس آلمانی.ایران.فرهنگی. سیاسی.

ایران.ژاپن.سرمایه گذاری.جایکا.

دانشگاه. دانشگاه علم و صنعت. نسل چهارمی.

دانشگاه.زلزله.امیر کبیر.ژاپن.

دانشگاه.علم و صنعت.دانشجو.تحلیل سیاسی.

دانشگاه.حقوق استادان.دانشگاه های خارجی.

دانشگاه.صنعتی امیر کبیر.دانشجویان بازداشتی.

نویسندگان

 کارشناس روابط خارجی ، بستر نقش آفرینی موثر ایران در جاده ابریشم را فراهم دانست و گفت: سیاست ایران باید در راستای جلب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در داخل و سرمایه گذاری های منتج به ایجاد زیرساخت ها باشد تا به ایفای نقش بپردازد.

بهرام امیراحمدیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: اگر اجلاس آتی 'راه ابریشم' ادامه همان ابتکار 'یک کمربند، یک راه' باشد، در مقابل هر نوع تبلیغات، ممانعت و یا محدودیت هایی که آمریکا و متحدانش بخواهند در عرصه اقیانوس در رابطه با تجارت چین با ماورای بحار(دریاها)، واردات انرژی و مواد خام و صادرات کالاهای چینی به جهان ایجاد کنند، چین در نظر دارد که از طریق همان جاده ابریشم کهن و باستانی بتواند ارتباط خود را با آسیا و اروپا از این طریق ادامه دهد.
وی توضیح داد: در ابتکار جدید، یک شعبه از این راه در امتداد همان جاده کهن از چین وارد آسیای مرکزی و از آنجا وارد ایران شده و از ایران به سمت شمال غرب و ترکیه و اروپا خواهد رفت و ایران به عنوان نقطه اتصال اروپا، آسیا و چین می تواند به ایفای نقش بپردازد.
امیراحمدیان گفت: اگر ایران وارد بازی شده و بخشی از تجارت چین به اروپا از طریق ایران صورت گیرد موجب خواهد شد که ایران نقش ترانزیتی خود را افزایش دهد و به نوعی جایگاه جغرافیایی خود را به مرتبه و جایگاه ژئوپلتیکی تغییر دهد؛ به طوری که هم اروپا و هم چین در ارتباط با یکدیگر از راه ایران به عنوان تزانزیت استفاده کنند.
این کارشناس روابط خارجی افزود: اگر خود مساله تنها تزانزیت باشد درست است که جایگاه ایران را در منطقه و جهان ارتقا خواهد داد اما از نظر درآمدهای ناشی از ترانزیت، این درآمد آنقدری نیست که بتواند هزینه استهلاک جاده ها و مسیرهای ترانزیتی ایران را پوشش دهد و فقط از نظر سیاسی، جایگاه و منظر ژئوپلتیکی ایران ارتقا می یابد اما از نظر درآمد آنچنان درآمدی که متصور است قابل دسترس نخواهد بود.

**چین با سرمایه گذاری ثابت بخشی از کالاها را در ایران بسازد
وی در این باره که ایران چه کار باید بکند؟ گفت: اگر ایران بتواند در این منطقه ایفای نقش کند به این ترتیب که مقداری از کالایی که از چین می خواهد به اروپا برود به صورت مواد نیم ساخته و کالاهای نیمه تمام وارد ایران شده و چین با استفاده از نیروی انسانی، انرژی موجود و استعدادهای نهفته در خاک ایران با سرمایه گذاری ثابت بخشی از کالاها را در ایران بسازد، این فرآیند و صادرات موجب ایجاد اشتغال در بخش صنعت، صنایع تبدیلی و در نهایت افزایش اشتغال خواهد شد.
امیراحمدیان افزود: ایران در کنفرانس جاده ابریشم باید بگوید زمانی وارد ابتکار می شویم که برای ما نقش در نظر بگیرند؛ با دادن نقش به ایران در فرآیند توسعه، زیرساخت ها، سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال، اگر بخشی از فرآیند ساخت کالاها در ایران انجام و بعد از ایران به اروپا و دیگر مناطق صادر شود، در این صورت ایران می تواند متکی به این باشد که توسعه اقتصادی پیدا کرده، صنعت و صنایع تبدیلی این کشور توسعه یافته و اشتغال ایجاد کند و در عین حال کشورهای دیگر را به خود وابسته کند.
وی ادامه داد: ترانزیت به تنهایی ایجاد وابستگی نمی کند مگر این که بدیل و جایگزینی نداشته باشد. وقتی که راه تراسیکا در شمال ایران از طریق دریای خزر و بندر ترکمن باشی در شرق و بندر باکو در غرب این راه موجود و جایگزینی برای ایران باشد و ایران مزیتی در ترانزیت نداشته باشد طبیعی است که از این سرمایه گذاری ها و ابتکارات چیزی برای ما حاصل نخواهد شد.
امیراحمدیان اضافه کرد: به همین سبب سیاست ایران باید در راستای جلب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در داخل و سرمایه گذاری هایی که به ایجاد اشتغال و ساخت زیرساخت ها منتج شود باشد تا به ایفای نقش بپردازد.
وی افزود: اگر این راه انتخاب شود و یا بخشی از تجارت چین با اروپا از این طریق صورت گیرد موجب خواهد شد ایران نقش ترانزیتی خود را افزایش دهد و جایگاه جغرافیایی خود را به یک جایگاه ژئوپلتیکی تغییر دهد و اروپا و چین بتوانند از خاک ایران استفاده کنند.

**بستر در ایران فراهم است
کارشناس روابط خارجی در این باره که آیا بستر چنین نقش آفرینی برای ایران فراهم است گفت: این بستر با توجه به وجود نیروی انسانی ماهر، تحصیلکرده و متخصص در ایران فراهم است، بازار کار اشباع بوده و نمی تواند نیروی کار را صادر کند. همچنین از نظر وجود انرژی در دسترس و شبکه های حمل و نقلی ریلی جاده ای، هوایی و دریایی و بنادر، ایران بسیار مستعد بوده و اینها با ظرفیت های خالی کار می کنند.
وی گفت: در صنایع تبدیلی و بسته بندی ایران، 30 تا 40درصد ظرفیت خالی وجود دارد که می تواند در اختیار چین در مسیر راه ابریشم قرار گیرد. این استعداد در ایران به صورت بالفعل و بالقوه برای حضور در صحنه وجود دارد.
کارشناس روابط خارجی در این باره که با توجه به نقش چین و توزیع تولیدات و کالاهای چینی در اقصی نقاط جهان و نیز سیاست های منطقه ای، این فرصت به ایران داده خواهد شد که بتواند از مزیت راه ابریشم استفاده کند اظهار داشت: هر کشوری به دنبال مناقع خود بوده و چین به دنبال این است که در مسیر جاده ابریشم از نیروی انسانی و ماشین آلات خود استفاده کند. حتی در سرمایه گذاری در آسیای مرکزی به دنبال بهره وری خود و استفاده از کارگر و ماشین آلات چینی است.
وی افزود: ایران کشوری بزرگ و یک قدرت منطقه ای است و نباید اجازه دهد در حالی که تمام استعدادها در این کشور فراهم است آنها سرمایه گذاری کرده و در عین حال نیرو و ماشین آلات خود را بیاورند.
امیراحمدیان افزود: ایران در صورتی در ابتکار یک کمربند و یک راه می تواند ایفای نقش کند که ایجاد وابستگی متقابل کند. در غیر این صورت فقط یک جاده و شبکه راه ها است که در صورت استفاده از این مسیرها هر چقدر هم پول زیادی نسبت به دیگر مسیرهای جایگزین بگیریم کفاف استهلاک جاده های ما را نخواهد داد.
وی اضافه کرد: مساله تنها استهلاک نیست بلکه اشغال جاده ها و مسیرهاست و ممکن است آسیب های جاده ای داشته باشد و محیط زیست را آلوده کند که همه اینها باید در نظر گرفته شود.

**چین به دنبال منافع و گسترش سیطره اش در آسیا است
امیراحمدیان، با بیان این که بدون مشارکت و وابستگی متقابل اقتصادی و صنعتی بین ایران و چین، این امر فایده ای نخواهد داشت گفت: چین به دنبال منافع خود و گسترش سیطره اش در آسیا است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم که اگر چین منافع ما را تامین کند با این کشور تعامل خواهیم داشت. اما این که ایران صرفا یک کشور برای ترانزیت شود و جایگاه ژئوپلتیک را افزایش دهد چیزی عاید ایران نخواهد شد و اشتغال هم ایجاد نمی شود.
این کارشناس روابط خارجی گفت: چین به دنبال مقابله با سیطره آمریکا در اقیانوس آرام است که برای نظامی کردن منطقه آسیای شرقی از سوی آمریکا تهدید می شود.

**ایران هوشیار باشد
وی با اشاره به افزایش قیمت بیمه کشتی رانی برای مواد خام و نفت که 30درصد آن از تنگه مالاکا انجام می شود گفت: فشار دیگر آمریکا بر جزایر چین جنوبی است تا در دریای چین جنوبی و جزایر مصنوعی که چین می سازد درگیری های نظامی پیش آورد و چین به سمت نظامی گری پیش رود و این امر قیمت تمام شده کالاهای چینی را بالا برده و شناور کردن نرخ برابری یوان مقابل ارزهای بین المللی، چین را در آینده با تنگنا مواجه می کند.
امیراحمدیان تصریح کرد: چین به دنبال راه جایگزینی است و ایران باید هوشیار باشد و از این فرصت استفاده کند و به چین فشار بیاورد و بتواند ایفای نقش کند. در غیر این صورت تنها به عنوان یک کشور بزرگراهی با وابستگی به دیگر کشورها، قدرت و سیطره خود را از دست خواهد داد.
گفت و گو: امیر خانزاده

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.